Jeg har skrevet litt om folka jeg har møtt og stedene jeg har vært. Nå ville jeg skrive litt om utstyret jeg har brukt. Det har også vært litt av en læringskurve. Med sånn ca null kroner i budsjett og ingen fast inntekt måtte jeg tage hvad jeg havede. Jeg hadde heldigvis et Blackmagic Design Pocket Cinema Camera (er det rart det blir forkortet BMPCC?) og en Røde VideomicPro til å starte med, men jeg visste jeg kom til å trenge et kamera til, så jeg fant et billig Panasonic GH2 med et par ekstra batterier. Men BMPCC’en går gjennom de interne batteriene sine på et blunk, så jeg fikk tak i et v-lock batterisystem og noen billige kameraplater fra ebay, og sammen med en 15 mm rundstokk fra den lokale trelasthandelen ble det en helt ålreit skulderrigg.
Heldigvis har pappa vært fotointeressert i mange år, så jeg hadde tilgang til flere gamle Minoltaobjektiver. Både BMPCC og GH2 bruker en objektivfatning som heter Micro 4/3. Det som er genialt med det systemet er at det har en liten avstand fra fatningen til sensoren, så du kan få overganger til de fleste typer objektiver. Så med alt dette i sekken begynte jeg på denne reisen. Og det har definitivt også vært en teknisk reise. Jeg har gjort en god del blemmer og oppdaget tekniske begrensninger på opptak jeg skulle ønske jeg hadde oppdaget i testing av utstyret…=) På den første turen ut i Østmarka fant jeg for eksempel ut (i klippen) at lyden fra autofokusen høres veldig godt på opptak.
Noe jeg fant ut etterhvert var at jeg manglet en god telezoom, så jeg fikk tak i en brukt Panasonic FZ300 med fastmontert 25-600mm f2.8 som filmet i 4K. Mitt første kamera med 4K! Og et helt absurd zoom-område som kom veldig godt med i fjellheimen når jeg filmet sau. Det jeg fant ut når jeg filmet med det i dårlig lys var at bildet blir veldig “soft” med rare fargeskjær. Dette er ikke uvanlig for billige objektiver, men gjør jobben i etterarbeid rimelig mere omfattende.
Så måtte lyden oppgraderes. Jeg fikk tak i en Røde NTG1 kanon, men den trenger fantom-mating, så jeg gikk til innkjøp av en Tascam DR-40 opptaker og fikk helt strålende lyd. Hvertfall når du husker å sette den i opptak. Den er nemlig satt opp sånn at et trykk på opptaksknappen setter den i stand-by for å kunne stille nivåer, et trykk til og du er i opptak. Her også var e-bay min venn, for der fant jeg masse små duppeditter så jeg kunne få festet den til blitsskoen på kameraer eller med klemmer til stativer og i det hele tatt!
Mesteparten av serien er altså filmet med kameraer kjøpt på Finn og hjemmelagde løsninger. Har jeg savnet dyrere løsninger? På en måte ja, og på en annen måte er jeg fryktelig stolt av å ha fått til et jeg har med det lille budsjettet jeg har hatt. Det har også gått litt sport i å kunne bruke det jeg har evt finne brukt utstyr som gjør jobben, eller mekke noe sjæl når det trengs. Så hvis jeg skal avslutte med noe, så må det være å bare sette i gang med prosjektet du brenner for! Ikke la utstyret stoppe deg! Det er en crap unnskyldning. Selv mobiltelefoner filmer i 4K, så begynn!=)
Alt godt
Frode